כתבנו בספר פרנסה וכלכלה

    צבי טסלר Comments Off on כתבנו בספר פרנסה וכלכלה
    8:08
    08.05.24
    אתר קול חי No Comments on ארה"ב מעכבת משלוח נשק; צה"ל יירט כטב"מ סמוך לאילת | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השנה האחרונה הייתה רצופה בגזרות כלכליות, עליית מחירים והתעלמות מהמלצות וועדת טרכטנברג הנוגעות למגזר החרדי. גם השנה הקרובה לא מבטיחה במיוחד- בצל המשבר בכלכלת אירופה ועליית המחירים הצפויה מיד לאחר החגים. כתבנו לענייני כלכלה מסכם בדאגה

     

    רק לפני שנה השיח החברתי כלכלי בישראל היה שונה לגמרי. חודשים תמוז אב ואלול של תשע"א היו רוויים בהפגנות ומחאת אוהלים, שהתמקדו ביוקר המחיה. בערב ראש השנה תשע"ב הוגש דו"ח וועדת טרכטנברג שהוקמה בעקבות מחאת הקיץ והיתה אמורה לתת מענה לבעיית יוקר המחיה.

    ראש הממשלה קיבל את הדו"ח מפרופסור טרכטנברג, והבטיח ליישם את הדו"ח, אולם דיבורים לחוד ומעשים לחוד. הוועדה בה לא ישב אפילו נציג חרדי אחד, כתבה אחת עשרה המלצות הנוגעות למגזר החרדי ולעידוד התעסוקה, ואפילו אחת מהן לא יושמה בפועל.

    בסך הכל הוועדה המליצה על 139 החלטות מהן יושמו בפועל רק עשרים ושש ועוד ארבעים ותשע מהחלטות הוועדה נמצאות בתהליך. כמעט חצי מההמלצות של הוועדה נדחו או מוסמסו. בין ההחלטות שיישמה הממשלה: חוק חינוך חינם בגילאי 3 עד 5 שנכנס לתוקף בחודש האחרון, נקודות זיכוי במס להורים לפעוטות והטבות מס שונות.

    למעשה ככל שהתקדמה השנה כך הרגישה הממשלה פחות ופחות מחוייבת להמלצות, וכחלק מהדיונים לקראת תקציב השנה האזרחית הבאה, בודק האוצר אפשרות להקפיא ולשנות את יישום חלק מההמלצות.

    גם במבחן יוקר המחיה ככל שהתקדמה תשע"ב התפוגגה השפעת המחאה. אם בתחילת השנה נמנעו הממשלה היצרנים ורשתות השיווק מהעלאות מחירים, הרי שבהמשך השנה הנתונים השתנו, ולא מעט יצרנים הודיעו על כוונתם להעלות מחירים אחרי החגים. שיעור המע"מ זינק בחודש האחרון ביותר מששה אחוזים והגיע לשבעה עשר אחוזים, מחירו המפוקח של הלחם זינק בכשבעה אחוזים, מחירי החשמל זינקו ביותר משבעה עשר אחוזים, גם המס על סיגריות ובירה עלו בשנה האחרונה.

    בתחילת תשע"ב הפחית ראש הממשלה פעמיים את הבלו על הדלק, בגלל מחאה ציבורית חריפה, אולם בהמשך חזר מס הבלו וביחד אתו התייקר מחיר הבנזין ביותר משלושה עשר אחוזים והגיע לשיא של כל הזמנים כשליטר בנזין בשירות עצמי עולה היום בתחנות הדלק עד שמונה שקלים ועשרים וחמש אגורות.

    אולם הייתה גם מהפכה חיובית לצרכנים בשנה האחרונה והיא מהפכת הסלולר. רמי לוי תקשורת התחיל את המהפכה בסוף חודש תשרי השנה, ואחריו הושקו עוד שני מפעילים ווירטואליים אולם התחרות האמיתית התחילה כשבעקבות כניסתם של שני מפעילי סלולר מלאים גולן טלקום והוט מובייל, הושקו לראשונה בישראל תוכניות של ללא הגבלה שכללו גם שיחות לחו"ל. יותר מארבע מאות אלף לקוחות עברו למפעלים החדשים, וחסכו בחשבונות הסלולר שלהם עשרות אחוזים. בימים אלו מחריפה התחרות גם בעולם הכשר כששיחות ללא הגבלה מוצעות בפחות משבעים שקלים לחודש.

    התחרות העזה הביאה לירידה של עשרות אחוזים ברווחי חברות הסלולר לצעדי התייעלות רחבים ובהם פיטורי אלפי עובדים.

    אם עוברים מכלכלת משקי הבית לכלכלה הישראלית הרי שהשנה האחרונה הייתה שנה קשה ללא מעט בעלי הון. ירידה ברווחים של רשתות השיווק בעקבות מחאות יוקר המחיה, ירידה ברווחי חברות הסלולר בעקבות הרפורמות של משרד התקשורת, ומשבר החובות החמור של כלכלת אירופה פגעו בלא מעט אילי הון.

    לחמישים חברות שנסחרות בבורסה בתל אביב רשומה הערת 'עסק חי' שמעמידה בספק את יכולתן להוסיף ולהתקיים בשנתיים הקרובות, בין החברות גם נכסים שנמצאים בשליטת אילן בן דוב, יצחק תשובה, נוחי דנקנר ומשפחת עופר. בסך הכל מחזיקות החברות הללו בהלוואות של עשרות מליארדי שקלים שנטלו מהציבור ומגופים פיננסיים.

    אולם, לקראת השנה החדשה השנה נשואות עיני ההנהגה הכלכלית למה שמתרחש באירופה. בזמן שהנהגת גוש האירו נחלצה שוב ושוב להצלת יוון וספרד מקריסה, התברר שכלכלת אירופה כולה במשבר. האבטלה שם זינקה ליותר מאחד עשר אחוזים והצמיחה רשמה בשנה האחרונה ירידה של חצי אחוז. ההשלכות של הסחרור האירופי משפיע גם על ישראל, גם בשל הייצוא לאירופה שהצטמצם, וגם בשל כספים ישראליים שאבדו במסגירת מחיקת חובות. התוצאה היא ירידה משמעותית בהכנסות המדינה ממיסים, עליה באבטלה ופגיעה בצמיחה במשק.

     

    מתוך המהדורה המרכזית, יומן שנתי

    עורכת ראשית: אסתי פלד רכז מערכת: אודי שקד טכנאי: רועי קנטן



    0 תגובות